ennen ib:n valintaa on hyvä tietää, että...

Yhteishaku alkoi pari päivää sitten, mutta tää postaus ei oo varsinaisesti sitä varten. Oon jo pitkään halunnut kirjoittaa enemmän IB:stä ja mun kokemuksista, sillä varsinkin suomeksi löytyy tosi vähän tietoa asioista, jotka mua ois kiinnostanut silloin kun itse hain lukioon. Joten jos teillä tulevilla lukiolaisilla tai ihan muuten vaan asiasta kiinnostuneilla on jotain kysymyksiä, kysykää ihmeessä, mä tykkään vastailla!

International Baccalaureate Diploma Programme on kansainvälisesti hyväksyttävä tutkinto, jonka voi suorittaa Suomessa 15 koulussa (katso Wikipedia). Varsinainen IB-lukio kestää vain kaksi vuotta, mutta Suomessa siihen sisältyy Pre-IB vuosi, joka valmistaa tulevaan koulutukseen. Mulla ei siis vielä ole kokemuksia oikealta IB:ltä vaan kertoilen tän ekan vuoden juttuja. Tässä postauksessa otan esille muutaman asian, joka on hyvä tietää ennen valintaa.

IB ei ole lukio englanniksi.

Tällä tarkoitan siis sitä, että se ei vastaa kansallista lukiota, sillä opetussuunnitelma on erilainen. Esimerkiksi historian tunnilla meidän ei pidä kirjoittaa esseetä aiheesta toinen maailmansota vaan pitää joko kirjoittaa vastaus valmiiksi annettuun tehtävänantoon tai keksiä itse kysymys pohjaan "to what extent is it fair to say..?". Esseet on sen lisäksi opittava kirjoittamaan IB-esseerakennetta pohjana käyttäen. Myös tiedonhaku ja tutkimuksien tekeminen painottuu mun mielestä enemmän.

Normilukiosta poiketen on myös suoritettava tietty määrä koulun ulkopuolista toimintaa, jota kutsutaan lyhenteellä CAS. Siihen kuuluu 50 tuntia luovuutta (creativity), urheilujuttuja (action) ja jonkinlaista vapaaehtoistyötä (service). Musiikkia, liikuntaa tai taiteita ei ole meillä tarjolla koulussa, vaan ne suoritetaan juuri tuon CASsin muodossa.

IB ei ole kielikoulu.

Meillä on itseasiassa normilukiota vähemmän kielten opiskelua, joka oikeastaan onnistuu vain ensimmäisenä vuonna. Mä olen käynyt nyt yhden kurssin saksaa ja käyn tässä vielä ainakin toisen. Jyväskylässä ei kuitenkaan tarjota kieliä kuin itsenäisenä opiskeluna. English A Language and Literature on meille kaikille pakollinen ja kaikki, joiden äidinkieli tai toinen äidinkieli on suomi, niin opiskelee sitten Finnish A Literature -nimistä ainetta, eli käytännössä suomalaista kirjallisuutta.

Muutaman kerran multa on kyselty ruotsin opiskelusta ja äiti yritti saada mua meidän toista virallista kieltä opiskelemaan, mutta siinä vaiheessa taisin paljastaa, etten aio hakea yliopistoon Suomeen. IB ei siis tarjoa ainakaan Jyväskylässä ruotsinkieltä mahdollisena aineena. Jos ruotsin haluaa kirjoittaa, on kaikki mahdolliset kurssit otettava ekalle vuodelle ja yksi mun kavereista kirjoittaakin sen jo kakkosvuodella.

Et voi opiskella ihan mitä vaan.

Jos ei aikaisemmin ole tutustunut tietyn kaupungin tarjoamiin ainevalikoimiin, voi tulla yllätyksenä, mitä voit sitten lopulta valita niille kahdelle IB-vuodelle. Jyväskylässä ei ole tarjolla maantietoa, terveystietoa, uskontoa, filosofiaa, yhteiskuntaoppia eikä niitä aiemmin mainittuja kieliä kuin itsenäisesti opiskeltuna. Toisaalta on myös sellaisia aineita, joita normilukioista ei löydy; taloustiedettä (economics), ympäristötiedettä (ESS = enviromental systems and societies) ja maailmanpolitiikka (global politics). Joistakin kaupungeista Suomessa löytyy myös esimerkiksi business management.

Varsinaiselle IB:lle valitaan yleensä kuusi tai seitsemän ainetta tietyistä ainekokonaisuuksista ja vain niitä opiskellaan se kaksi vuotta. Mun mielestä tämä on plussaa, koska meillä ei ole niin paljon pakollisia, mutta ns. turhia aineita. Matikka on pakollinen kirjoitettava ja sen lisäksi myös se englanti, joku toinen kieli, eli yleensä äidinkieli ja yksi tiedeaine (fysiikka, kemia, biologia) on valittava. Mä en esimerkiksi tiennyt ennen valintaani, että IB on niin tiedepainoitteinen.

Osa aineista menee toistensa kanssa päällekäin, koska IB ei ole kurssimuotoinen. Meillä ei ollut mahdollisuutta valitta tiettyjä ainepareja, esimerkiksi psykologiaa ja fysiikkaa molempia. Normilukiossa saa tehtyä lukujärjestykset itse niin, että kaikkea on mahdollisuus opiskella, varsinkin isommissa lukioissa.

///

Tässä oli nyt muutamia juttuja, jotka kannattaa ottaa huomioon. Vaikka jotkut näistä saattaa vaikuttaa negatiivisilta, mä suosittelen kyllä IB:tä lämpimästi, ainakin näitten kokemuksien perusteella, mitä mulla nyt on. Vaikka mua edelleen kuumottelee ihan hirveästi puhua englantia, pystyn kuuntelemaan englanninkielistä puhetta puolella korvaa ja ymmärtämään silti asioita. Kirjoittaminen ja sanavarasto karttuu myös ihan huomaamatta.

Mä olisin voinut ihan todella kirjoittaa vaikka kuinka paljon tästä aiheesta, mutta jaan juttuja vielä seuraavissa postauksissa. Jos teillä on joku asia, joka erityisesti kiinnostaa, kommentoikaa ja kyselkää.

Seela

Kommentit

Suositut tekstit