mitä naistenpäivä on mulle

Mietin pitkään, haluanko kirjoittaa postauksen naistenpäivän kunniaksi. Jotenkin mua vähän pelottaakin kirjoittaa, koska sukupuolista ja sukupuolettomuudesta keskusteleminen herättää ihmisissä niin paljon tunteita. Mun mielestä on tärkeää, ettei yritetä lytätä ketään, vaan yritetään hyväksyä kaikki ihmiset sellaisena kuin he ovat.

Nyt kuitenkin juhlitaan naisia ja nostetaan esille naisten asemaa yhteiskunnassa. Mä luin jo aikaisemmin Paulan blogissa ihanan postauksen naistenpäivästä ja eksyinkin sieltä linkin kautta lukemaan Naistenviikko -nimisiä nettisivuja, joista löytyi surullisia faktoja todisteena siitä, miten asiat eivät ole niin hyvällä mallilla, kun yleisesti ajatellaan. Mä olen kuullut niin monen ihmisen sanovan, että Suomessahan on kaikki hyvin, miksi meidän täällä pitää puuttua naisten asioihin? Tänä vuonna päätään on nostanut erityisesti Me Too -liike, joka mun mielestä tekee tosi hyvää työtä ja se on puhututtanut monia ihmisiä.

Mä kirjoitin viime vuonna feminismistä, itse asiassa melko tasan tarkkaan vuosi sitten naistenpäivän aikaan. Hämmentää ja ehkä nolottaakin lukea mun vanhoja blogitekstejä, noihin aikoihin mua taisi myös aika paljon ärsyttää eräiden ihmisten käytös ja sanat. Nyt kun palaan lukemaan tuota postausta, se on aika tunteikas ja varmaan ihan syystä.

Tänään mä olen menossa auttamaan tapahtumaan, jonka tuotot menee naistenpäivän kunniaksi Ugandaan tytöille, jotka lopettavat koulunkäynnin kuukautisten ja niiden aiheuttaman häpeän ja pelon takia. Sinne saadaan toivottavasti ihmisiä jakamaan asiasta enemmän tietoa ja opettamaan tyttöjä ompelemaan itse siteitään, joiden tarvikkeisiin me yritetään myös hankkia rahaa.

Naistenpäivä ei ole vain yksi päivä niiden 365 päivän joukossa. Mulle se on ne kaikki päivät, jolloin otetaan askel kohti naisille tasa-arvoisempaa ja parempaa maailmaa. Ne päivät, kun ihmiset tekevät yhdessä parempaa tulevaisuutta.

Mitä naistenpäivä merkitsee sulle?
 
Rakkaudella Seela

Kommentit

Suositut tekstit